بازدید: 722 بازدید
شش سبک ارائه ی حرفه ای از سخنرانان مشهور

با ما همراه باشید تا با 6 سبک ارائه ی حرفه ای آشنا شویم!

آیا از سخنرانی در جمع واهمه دارید؟ اگر بله، باید بگویم که شما تنها نیستید!!

آیا می دانستید که در سال 2014، سخنرانی در جمع یکی از بزرگترین ترس ها بوده است؟ طبق نظرسنجی ها ارائه سخنرانی های عمومی فقط چند درجه پایین تر از ترس از ارتفاع، حشرات، مارها و آمپول ها است!

اگر شما هم برای ارائه دچار استرس می شوید، احتمالاً بیشتر این ترس ناشی از ترس دیگری است: ترس از قضاوت شدن، تمسخر، انتقاد یا ترس از اشتباه کردن.

و چرا اینطور است؟ به این دلیل که همیشه به ما آموخته اند که یک روش «درست» برای ارائه وجود دارد. یعنی اگر این قوانین را رعایت نکنید، به عنوان ارائه دهنده و سخنران شکست می خورید.

احتمالاً در مورد نحوه ارائه حرفه ای مطالب نکات زیادی خوانده اید، به کلاس های آموزشی رفته اید، صدها ویدیوی TED را تماشا کرده اید یا حتی در جلسات مدرسان زیادی شرکت کرده اید. همه اینها ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم تصوری از نحوه ارائه با راهکارهای شامل *باید* در شما ایجاد کرده باشد.

اما اگر به برخی از مشهورترین سخنرانان نگاه کنید، متوجه خواهید شد که فقط یک بهترین روش برای ارائه ی حرفه ای وجود ندارد. اگر بدانید راه های زیادی برای ایجاد یک اثر به یاد ماندنی و ماندگار برای مخاطبانتان وجود دارد، خیالتان راحت خواهد شد.

در این پست از سایت طرحیکا 6 سبک ارائه و همچنین چند نمونه از ارائه دهندگان محبوب که به آن سبک ها سخنرانی می کنند، آورده شده است.

6 سبک ارائه ی حرفه ای به روش سخنرانان مشهور

 

1) سبک بصری

از نظر محتوا مینیمالیستی فکر کنید. به استیو جابز و اسلایدهای تک کلمه ای او فکر کنید.

در عوض، شما سخنرانانی مانند Seth Godin دارید که از اسلایدهای بزرگ و رنگارنگ در حین ارائه استفاده می کند. این اسلایدها متن بسیار کمی دارند.

اگر اعتقاد راسخ دارید که اسلایدها فقط برای تکمیل ارائه هستند، پس یک سبک بصری برای شما کار خواهد کرد. در این جا همه چیز به آنچه می خواهید بگویید تا مخاطبان خود را جذب کنید بستگی دارد.

همچنین، اگر می‌خواهید ارائه‌ای را تحت کمبود وقت ارائه کنید (هم برای تهیه و هم برای ارائه آن)، استفاده از یک سبک بصری بسیار عالی ممکن است بهترین گزینه شما باشد.

 

2) سبک ارائه به فرم آزاد

چه کسی می گوید که برای ارائه عالی باید اسلایدها و متن های طولانی را تزئین کنید؟

ارائه دهندگانی مانند Ken Robinson ثابت می کنند تا زمانی که می دانید با 2-3 نکته کلیدی چه می خواهید بگویید، حس شوخ طبعی خوبی دارید و داستان هایی برای به اشتراک گذاشتن و نشان دادن نکات خود دارید، پس به قدر کافی خوب هستید حتی می توانید بدون اسلاید یا متن برای ارائه ی حرفه ای بروید.

این سبک ارائه بداهه ممکن است برخی را بترساند، اما این می تواند برای دیگرانی که احساس می کنند توسط قوانین و ساختار محدود شده اند، هیجان انگیز باشد.

اگر کمی محتاط تر باشید، می توانید به سادگی یک اسلاید با یادداشت ها یا نکات کلیدی بسازید. مانند یک رویکرد مینیمالیستی، از نگهداری مقادیر زیاد داده در ذهن خود اجتناب کنید.

بسیاری از سخنرانان سبک آزاد فقط به آن توجه می‌کنند، آنقدر تمرین نمی‌کنند و از ارائه ای که دیگران آن را تهیه کرده‌اند ناراحت می‌شوند.

سبک فرم آزاد برای ارائه

3) سبک اساتید و معلمان

اگر نیاز دارید پیامی پیچیده را منتقل کنید، ممکن است رویکرد اساتید مناسب ترین باشد.

اگر توجه داشته باشید، بسیاری از سیاستمداران کارکشته از این سبک استفاده می کنند. فقط به سخنرانی های افرادی مانند آل گور فلفل با تعداد زیادی اشکال گفتاری و استعاره گوش دهید. آنها می توانند با مطالب زیادی ادامه دهند.

هنگامی که رویکرد اساتید به درستی به کار گرفته شود، می توانید با ساختن اسلایدها به ترتیب منطقی و استفاده از تصاویری با تاثیر بالا به عنوان شواهدی برای حمایت از ایده های شما، بسیار متقاعد کننده به نظر آید.

با این حال، در صورت استفاده نادرست از این سبک منجر به قطع ارتباط با مخاطب می شود و پیام شما را دور از ذهن مخاطب جلوه دهد. در استفاده از این رویکرد سعی کنید تمرکز خود را بین مطالب و مخاطب متعادل کنید.

ارائه ی حرفه ای به روش اساتید

4) سبک ارائه به روش مربیان

این سبک در میان سخنرانان الهام بخش مورد علاقه است.

به عنوان یک مربی، آنها به صورت سخنرانانی پرانرژی و کاریزماتیک برخورد می کنند که در ارتباط و تعامل با مخاطبان خود عالی هستند. آنها عاشق نقش آفرینی هستند.

در سخنرانانی مانند Linda Edgecombe، می‌توانید به راحتی شور و شوق را در آنچه می‌گویند ببینید.

بنابراین اگر می خواهید در مورد موضوعی صحبت کنید که شیفته آن هستید و شما را هیجان زده می کند تا آن موضوع را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید، این سبک بهترین است. اما مراقب باشید که اشتیاق شما باعث از دست دادن مخاطبانتان نشود.

بین صحبت کردن و گرفتن واکنش یا بازخورد از شنوندگان تعادل برقرار کنید. از تند صحبت کردن خودداری کنید.

 

5) سبک قصه گویی برای ارائه ی حرفه ای

اگر یک چیز وجود داشته باشد که همه ی مدرسان و آموزش های ارائه به صورت حرفه ای به شما یاد داده اند، این است: ایجاد ارتباط با مخاطبان خود و یک راه برای انجام این کار، گفتن یک داستان است.

همه عاشق یک داستان خوب هستند. و مجریان مشهوری مانند جیل بولته تیلور، داستان‌سرای طبیعی هستند که می‌توانند با استفاده از کلمات قدرتمند و بسیار احساسی با حس و ریتم صحبت کنند.

این چیزی است که می توانید از آن برای افزودن عمق و جزئیات به ارائه ی حرفه ای خود استفاده کنید. شما مخاطبان خود را به جای صحبت با آنها، با صحبت کردن برای آنها جلب می کنید.

2 نکته هنگام استفاده از این رویکرد: اول، برای ارتباط با مخاطبان خود به جای به اشتراک گذاشتن دانش خود، با خیال راحت مثال ها یا حکایت هایی را ارائه دهید. اما به خاطر داشته باشید که این داستان ها را بر اساس ایده های ارائه خود، به نکات یادگیری ارتباط دهید. نکته دوم احساسات خود را رها کنید و داستان خود را صادقانه بگویید.

بله، این مورد یکی از صدها و شاید هزاران قوانین ارائه است، اما این مورد موفقیت بزرگی را در سخنرانانی مانند جیل بولته یا نیک وویسیچ به ارمغان آورده است تا مخاطب احساس کند سخنرانان و داستان آن ها واقعی و معتبر هستند.

ارائه حرفه ای با داستان گویی

6) سبک ارتباطی برای ارائه ی حرفه ای

از برخی جهات، داستان‌سرایان با نشان دادن اینکه چگونه می‌توانند یکی از «ما» یا مخاطبان باشند، با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند.

استفاده از این سبک به این معنی است که شما هم روی صحنه و هم در بین تماشاگران راحت هستید. در برخی موارد ممکن است ترجیح دهند به جای ارائه دهنده، در بین مخاطبان حضور داشته باشند.

اما با این وجود، آنها سازماندهی شده و دقیق هستند و می توانند سخنرانی هایی با ساختار مناسب ارائه دهند.

مانند کسانی که از حالت آزاد استفاده می کنند، کسانی که از سبک ارتباطی استفاده می کنند، از یک محیط پرسش و پاسخ آزاد لذت می برند. آنها از ژست های زیادی استفاده می کنند و واکنش یا بازخورد مخاطب را به شدت تشویق می کنند.

اگر ترجیح می دهید کمتر صحبت کنید، استفاده از این سبک برای ارائه ی حرفه ای ممکن است به همان اندازه در جذب مخاطبان شما موثر باشد.

حالا به نظرتان آیا تنها یک «قانون» یا سبک وجود دارد که ارائه‌های عالی را ایجاد می‌کند؟ بسته به مخاطب، هدف و محتوای خود، با خیال راحت از یک یا حتی ترکیبی از این سبک ها استفاده کنید.

در عین حال، سبکی را انتخاب کنید که برای شما طبیعی تر باشد. هنگامی که بدانید کجا راحت تر هستید، بیشتر می توانید متوجه شوید که نقاط قوت و ضعف شما کجاست. هرچه بیشتر بتوانید بهتر انجام دهید.

موفق باشید!

ادامه مطلب