بازدید: 918 بازدید
آموزش وارد کردن شکل سه بعدی در پاورپوینت

وقتی به اجسام سه بعدی اشاره می کنیم، یعنی اجسامی که دارای سه بعد طول، عرض و ارتفاع هستند. ما دنیای اطراف خود را به صورت سه بعدی می بینیم، زیرا می توانیم طول، عرض و ارتفاع تمام اشیاء اطراف خود را درک کنیم. البته اشیاء سه بعدی را می توان در طراحی گرافیک نیز به کار برد. علاوه بر این، می‌توانیم شکل های سه‌بعدی را در ارائه‌های پاورپوینت خود قرار دهیم تا جلوه‌ای ویژه به آن‌ها بدهیم. در این آموزش از سایت طرحیکا با وارد کردن شکل سه بعدی در پاورپوینت آشنا می شویم و یاد می گیریم چه طور نما و دید شکل سه بعدی را در پاورپوینت تغییر دهیم.

در ادامه چند تکنیک برای ویرایش و استفاده از اشکال سه بعدی در پاورپوینت آورده شده است. برای این کار یک شکل سه بعدی از قلب متحرک (دارای انیمیشن) را از مدل های آماده پاورپوینت در اسلاید خودمان قرار می دهیم و زاویه دید آن را تغییر می دهیم.

نحوه وارد کردن شکل های 3 بعدی در پاورپوینت

پاورپوینت تعداد بسیار زیادی از مدل های سه بعدی آماده دارد، از اشکال هندسی ساده گرفته تا شکل ها در دسته های مختلف و موضوعی مانند حیوانات، مبلمان، آواتارها، دایناسورها، غذا و نوشیدنی، گل و گیاه، ورزش، پزشکیو خیلی بیشتر. همچنین برخی از این شکل ها و مدل های سه بعدی دارای انیمیشن نیز هستند.

روش وارد کردن این شکل ها بسیار ساده و به صورت زیر است. مطابق شکل زیر (مراحل 1 تا 3) و از مسیر زیر می توان وارد شکل های سه بعدی آماده پاورپوینت شد.

Insert > 3D Models > Insert 3D Model from… > Stock Models 3D

آموزش وارد کردن شکل سه بعدی در پاورپوینت بخش اول

با انجام مراحل بالا، مطابق شکل زیر پنجره ای باز می شود که دسته بندی شکل های سه بعدی را نشان می دهد. اگر به انتهای این لیست بروید، می توانید مطابق مرحله 4، دسته ی پزشکی را انتخاب کنید.

آموزش وارد کردن شکل سه بعدی در پاورپوینت بخش دوم

در نهایت مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید. همانطور که اشاره کردیم، مدل های بسیار متنوعی وجود دارد که برخی از آنها متحرک هستند. ما در اینجا مطابق مرحله 5 یک شکل سه بعدی قلب را انتخاب می کنیم که متحرک (دارای انیمیشن) نیز هست. سپس مطابق مرحله 6، روی Insert کلیک می کنیم.

آموزش وارد کردن شکل سه بعدی در پاورپوینت بخش سوم

وارد کردن شکل سه بعدی در پاورپوینت به همین راحتی انجام می شود. این اشکال را در هر کجا که می خواهید و با اندازه و جهتی که نیاز دارید قرار دهید. مطابق شکل زیر، با کلیک روی هر شکل سه بعدی یک علامت چرخش (مرحله 7) روی شکل ظاهر می شود که با کلیک چپ موس و نگه داشتن آن و سپس حرکت موس می توانید زاویه دید این شکل را تغییر دهید. برای مثال ما از این قلب 3 نمونه ایجاد کردیم و هر کدام را در یک زاویه و نمای مختلف قرار دادیم. از پنجره نشان داده با شماره 8 نیز می توانید انتخاب کنید که شکل سه بعدی شما در کدام نما نمایش داده شود. 

آموزش وارد کردن شکل سه بعدی در پاورپوینت بخش چهارم

در نهایت خروجی این اسلاید را در شکل زیر می توانید مشاهده کنید. یک قلب سه بعدی در زوایای مختلف به اسلاید اضافه کردیم که دارای انیمیشن نیز هست و جلوه ی زیبایی به اسلاید شما می دهد.

شکل قلب سه بعدی در پاورپوینت

همچنین می‌توانید فرمت مدل سه بعدی را تغییر دهید، برای مثال، می توانید یک افکت بازتاب به آن اضافه کنید. برای این کار روی مدل کلیک راست کنید و سپس مسیر زیر را انتخاب کنید.

Format 3D model > Effects > Reflection

وارد کردن شکل سه بعدی ذخیره شده روی کامپیوتر

می توانید یک مدل سه بعدی را که روی کامپیوتر خودتان ذخیره یا دانلود کرده اید، مشابه روش بالا وارد اسلاید پاورپوینت خودتان کنید. برای این کار کافی است مطابق شکل زیر، این مسیر را طی کنید.

Insert > 3D Models > Insert 3D Model from > This device

آموزش قرار دادن شکل سه بعدی در پاورپوینت از کامپیوتر

سپس از پنجره ی باز شده به پوشه ی شکل مدنظر خود بروید و آن را انتخاب و وارد کنید.

فرمت شکل های سه بعدی در پاورپوینت

برای وارد کردن شکل سه بعدی در پاورپوینت باید دقت کنید که این شکل ها دارای یکی از فرمت های زیر باشد. اکثر نرم افزارهای ساخت مدل های سه بعدی از این فرمت ها پشتیبانی می کنند و می توانید به کمک آن ها شکل های سه بعدی بسازید و در ارائه ی خودتان با پاورپوینت از آن ها استفاده کنید.

  • FBX
  • OBJ
  • 3MF
  • PLY
  • STL
  • GLB

نحوه ی ساخت شکل های سه بعدی

راه دیگری برای استفاده از عناصر سه بعدی این است که آنها را از ابتدا خودتان طراحی کنید و سپس مطابق آموزش ارائه شده برای وارد کردن شکل سه بعدی در پاورپوینت استفاده کنید. نرم افزارهای ساخت مدل های سه بعدی حرفه ای زیادی وجود دارند که می توانید برای ساخت شکل های 3 بعدی از آن ها استفاده کنید. برخی ازاین نرم افزارهای سه بعدی شامل Blender، 3dmax، Rhin، Sketch up و … هستند اما عموما این نرم افزارها حجیم بوده و باید مدت زمان مناسبی را برای یادگیری آن ها صرف کنید. گزینه ساده و پیش روی ما، Paint 3D است که به طور پیش فرض روی نسخه های جدید ویندوز نصب است.

برای این کار مطابق شکل زیر Paint 3d را باز کرده و گزینه 3d shapes (مرحله 1) انتخاب کنید. سپس از سمت راست شکل مدنظر خودتان را انتخاب کنید (مرحله 2). این نرم افزار هم شکل های آماده سه بعدی دارد و هم از بخش 3d doodle می توانید شکل های سه بعدی دستی رسم کنید.

آموزش ساخت شکل سه بعدی با پینت بخش اول

روی با درج شکل مدنظر خود می توانید مطابق شکل زیر (مرحله 3) زاویه دید این شکل سه بعدی را تغییر دهید.

آموزش ساخت شکل سه بعدی با پینت بخش 2

پس از اتمام ویرایش شکل سه بعدی، آن را در کامپیوتر خود ذخیره کنید تا بتوانید آن را در پاورپوینت وارد کنید. از طریق مسیر زیر، این فایل را با نام دلخواه خود و در پوشه مدنظرتان ذخیره کنید.

Menu > Save As > 3D Model

آموزش ساخت شکل سه بعدی با پینت بخش سوم

اکنون پاورپوینت را باز می کنیم تا شکل سه بعدی را در ارائه قرار دهیم. مسیر زیر را برای این کار دنبال کنید.

Insert > 3D Models > Insert 3D Model from > This device

پوشه ای را که مدل سه بعدی در آن قرار دارد، انتخاب و آن را وارد کنید.

ادامه مطلب