بازدید: 915 بازدید
راهکارهای ارائه ی حرفه ای با پاورپوینت

شاید نام قانون معروف 10/20/30 را شنیده باشید که توسط گای کاوازاکی برای طراحی ارائه پاورپوینت ابداع شده است. این قانون بیان می‌کند که استفاده از 10 اسلاید در 20 دقیقه با حداقل اندازه قلم 30،  مؤثرترین استراتژی برای ارائه است – اما آیا این موضوع واقعاً اثرگذار است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا 10 نکته برای ارائه ی حرفه ای با پاورپوینت را با هم مرور کنیم.

مهم ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید، به خصوص اگر از پاورپوینت برای انتقال پیام های خود استفاده می کنید، این است که هنگام آماده سازی ارائه ی خود، توجه ویژه ای به مخاطبان خود داشته باشید. مخاطب شما یک ارائه مرتبط می خواهد، نه فقط چیزی که از نظر بصری جذاب باشد.

اشتباه رایجی که سخنرانان هنگام طراحی ارائه های پاورپوینت مرتکب می شوند این است که هر آنچه را که می دانند در آن قرار می دهند. به همین خاطر ارائه دهنده برای رساندن منظور خود از اصطلاحات پیچیده استفاده کرده و یا با ارائه اطلاعات بیش از حد، مخاطب را با دور کردن از هدف ارائه سردرگم می کند.

بنابراین چگونه می توانید اطلاعات خود را ساده کنید اما همچنان پیام قدرتمندی را به مخاطبان خود منتقل کنید؟

در اینجا 10 پیشنهاد برای ارائه ی حرفه ای با پاورپوینت برای شما داریم:

راهکارهای ارائه ی حرفه ای با پاورپوینت

 

1) کوتاه کردن متن ها

یک نکته اساسی، استفاده از حداقل کلمات در هر اسلاید است تا مخاطب روی شما متمرکز شود نه روی صفحه. خواندن متن و گوش دادن همزمان به شما برای هر نوع مخاطبی نسبتاً دشوار است. اگر عبارات طولانی تری دارید، آنها را به چند اسلاید تقسیم کنید و کلمات کلیدی را برجسته کنید. این بدان معنا نیست که محتوای خود را به حقایق کسل کننده و خسته کننده محدود کنید. به راحتی می توانید حکایات یا نقل قول هایی که با موضوع ارائه مرتبط هستند و انتقال پیام شما را تسهیل می کنند، وارد کنید.

 

2) اضافه کردن تصاویر

به جای کلمات بیشتر، ایده های خود را با تصاویر واضح تکمیل کنید. باز هم، نکته کلیدی این است که در استفاده از حد از عکس ها زیاده روی نکنید چون ممکن است ارائه های شما غیرحرفه ای به نظر برسد. عکس‌ها فقط در صورتی باید استفاده شوند که ایده اصلی اسلاید شما را تبلیغ یا تأکید کنند.

 

3) از انیمیشن مناسب استفاده کنید

مانند تصاویر، از انیمیشن فقط در صورت ارتباط با موضوع استفاده کنید. به علاوه فقط در صورتی از آن ها استفاده کنید که ارائه خود را قبلاً به طور کامل با انیمیشن تمرین کرده باشید. در غیر این صورت، آنها حواس‌تان را پرت می‌کنند و به نظر می‌رسد که ارائه‌تان را بد سلیقه طراحی کرده‌اید.

 

4) از اعداد زیاد استفاده نکنید

همانند کلمات، تعداد اعدادی را که در هر اسلاید ارائه می کنید به حداقل برسانید. اگر نمودارهایی دارید که نتایج نهایی را به صورت خلاصه نشان می دهد، دیگر نیازی نیست کل نمودار خود را با اعداد کوچک روی محورها پر کنید.

 

5) از فونت های بزرگ استفاده کنید

جدا از این دلیل واضح که فونت‌های بزرگ‌تر خوانا هستند، اندازه ی فونت تأثیر پیام شما را تعیین می‌کند و اندازه بزرگ‌تر باعث می‌شود مخاطبان شما به وضوح آنچه را که می‌گویید یا می‌خواهید برجسته کنید، راحت‌تر درک کنند. جدا از اندازه فونت، به فاصله بین پاراگراف ها، ردیف ها و ستون ها توجه کنید. نباید متن شما درهم به نظر برسد.

 

6) ثبات را حفظ کنید

کل هدف ارائه شما این است که یک نقطه را به سمت اصلی هدایت کنید، نه اینکه ارائه خود را جذاب جلوه دهید. سعی کنید اندازه فونت، اندازه کادرها و قالب را در سرتاسر اسلایدهای خود ثابت نگه دارید.

 

7) لیست ها را محدود کنید

لیست ها را حداکثر تا 5-6 مورد در هر اسلاید نگه دارید. علاوه بر این، کلمات در هر لیست نیز باید به 5-6 کلمه محدود شود.

 

8) رنگ ها و کنتراست را به طور صحیح انتخاب کنید.

از رنگ های تند و کنتراست بالا استفاده کنید. ممکن است یک رنگ در نمایشگر شما کاملاً متفاوت از رنگی باشد که در یک صفحه نمایش بزرگ نمایش داده می شود.

 

9) داستان بگویید

همه عاشق یک داستان خوب هستند، به خصوص اگر چیزی باشد که به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. یک داستان خوب با یک مشکل شروع می شود و هر چه مشکل برای مخاطب بیشتر آزاردهنده باشد، پس از بیان راه حل مسئله برای مخاطب، ارائه شما موثرتر خواهد بود.

 

10) هنگام یک ارائه ی حرفه ای، انعطاف پذیر باشید

برای ایجاد ارتباط قوی با مخاطبان خود، باید با اسلایدهای خود انعطاف پذیر باشید. در طول سخنرانی خود، ممکن است احساس کنید که برخی از اسلایدها غیر ضروری شده اند. بنابراین شما می خواهید ارائه خود را به گونه ای آماده کنید که بتوانید به راحتی آنها را مبادله یا حذف کنید. برعکس، برخی از اسلایدهای اختیاری را با پیش بینی سوالات یا ایده هایی که از مخاطبان خود انتظار دارید آماده کنید.

هنگام استفاده از پاورپوینت برای ارائه، هدف شما طراحی بهترین پاورپوینت برای ارائه نیست، بلکه هدف موثرترین و بهترین ارائه است. این یعنی ارائه‌ای موثر که مخاطبان شما می‌توانند از طریق علاقه، مشارکت، یادآوری حافظه و در حالت ایده‌آل، یادگیری مطالب مفید با آن ارتباط برقرار کنند. امیدواریم که راهکارهای ارائه ی حرفه ای با پاورپوینت که در بالا بیان شد، به شما کمک کرده باشد.

 

ادامه مطلب